Mobility Blog

Power Surge: απελευθερώνοντας τις δυνατότητες φόρτισης του e-LCV

Power Surge: απελευθερώνοντας τις δυνατότητες φόρτισης του e-LCV

Καθώς η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) κερδίζει έδαφος, τρεις κρίσιμοι παράγοντες διαμορφώνουν το μέλλον της φόρτισης των ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (e-LCV). Πρώτον, το άγχος της εμβέλειας ή του φορτιστή, που καταπολεμάται μέσω της λεπτομερούς κατανόησης ενός στόλου, σε συνδυασμό με την ανάλυση του συνολικού κόστους λειτουργίας (TCO). Εξετάζοντας τις διαδρομές των οδηγών, αποκαλύπτουμε το πραγματικό κόστος και τα οφέλη της απόκτησης ενός e-LCV. Δεύτερον, η υποδομή φόρτισης, είτε αυτή αφορά την φόρτιση στα γραφεία, την δημόσια ή την οικιακή, που συμπεριλαμβάνει έννοιες όπως η προσβασιμότητα, οι επιπτώσεις στο κόστος και η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα. Τέλος, αξιολογούμε το μέγεθος και την εμβέλεια των μπαταριών που απαιτούνται αλλά και την εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών. Ελάτε μαζί μας για να φωτίσουμε τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι στόλοι στον πραγματικό κόσμο και να βουτήξουμε στον κόσμο της φόρτισης των e-LCV, όπου η καινοτομία συνεχίζει να προχωράει μπροστά...

Πρώτες εκτιμήσεις

Στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης, ο στρατηγικός σχεδιασμός αναδεικνύεται σε κομβικό στοιχείο, όπως τονίστηκε σε προηγούμενο άρθρο στο Mobility Blog. Καθώς εξελίσσεται η μετάβαση, είναι σημαντικό να εξετάσετε τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείστε, εντοπίζοντας κενά μοντέλων στην αγορά των e-LCV. Ωστόσο, ενώ η αλλαγή διαφαίνεται στον ορίζοντα, είναι σημαντικό αυτή να μην γίνει βιαστικά. Μια συνετή προσέγγιση εξασφαλίζει μια ομαλή και επιτυχημένη λειτουργία και η μετάβαση των ευκολότερων τμημάτων του στόλου - τουλάχιστον -παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους οργανισμούς που σχετίζονται με την εκτός των άλλων και με την τήρηση των δεσμεύσεων έναντι των ενδιαφερομένων μερών και των μετόχων, την προσαρμογή της επιχείρησης με την νέα νομοθεσία και τελικά τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Αλλά για να γίνει αυτό αποτελεσματικά, οι εταιρείες πρέπει να σχεδιάσουν προσεκτικά τα βήματα της μετάβασης ούτως ώστε να επιλέξουν  κατάλληλα για το σκοπό τους οχήματα διατηρώντας ή και βελτιώνοντας την λειτουργική αποτελεσματικότητα, στόλου (οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης -  ICE). Παρόλο όμως που όλοι αντιλαμβάνονται την ανάγκη της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, υπάρχει ακόμη ανησυχία σχετικά με την εμβέλεια, τις υποδομές φόρτισης ενώ συχνά υπάρχει η ανάγκη για οχήματα με μεγαλύτερη αυτονομία, που μπορεί κατά καιρούς να λειτουργήσουν ως φρένο, όπως θα ανακαλύψουμε...

Υποδομή φόρτισης: Εισαγωγή

Όταν σχεδιάζουμε το θέμα των υποδομών φόρτισης πρέπει να συνυπολογίσουμε 3 πράγματα: οικιακή, εγκαταστάσεις (π.χ αποθήκη) και δημόσια φόρτιση, το καθένα με το δικό του κόστος και τις δικές του λειτουργικές επιπτώσεις. Η υποδομή αποτελεί το κύριο εμπόδιο που αποτρέπει ορισμένες εταιρείες από το να κάνουν το βήμα προς την ηλεκτροκίνηση.

 

Φόρτιση στο σπίτι: Ξεπερνώντας τις προκλήσεις

Ας ξεκινήσουμε με την οικιακή φόρτιση. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, εκτιμάται ότι το 30-40% των νοικοκυριών δεν διαθέτουν χώρο στάθμευσης εκτός δρόμου, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για τους οικιακούς στόλους. Οι εταιρείες που θέλουν να κάνουν την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση πρέπει αρχικά να διεξάγουν έρευνες οδηγών για να εκτιμήσουν ποιος μπορεί να φορτίσει στο σπίτι και να συνυπολογίσουν το κόστος εγκατάστασης. Και στη συνέχεια πρέπει να σκάψουν βαθύτερα και να αναρωτηθούν: "τι γίνεται με την εναλλαγή των εργαζομένων;". Μπορεί η εταιρεία να αφαιρέσει εύκολα τις μονάδες οικιακής φόρτισης αφού εγκατασταθούν στο σπίτι των εργαζομένων και να συνυπολογίσει στον προϋπολογισμό είτε το κόστος αφαίρεσης των παλαιών, είτε το κόστος πρόσθετων νέων μονάδων; Ενδεχομένως να είναι ακόμη πιο απλό να παραμείνουν οι φορτιστές στη θέση τους... Και τι γίνεται αν οι εργαζόμενοι έχουν και ιδιωτικό αυτοκίνητο και φορτηγάκι, αλλά έχουν μόνο μία θέση στάθμευσης στο δρόμο τους; Το να αφήνουν το ιδιωτικό τους αυτοκίνητο στο δρόμο για φόρτιση δεν είναι πάντα μια ελκυστική επιλογή. Αν συμβαίνει αυτό, η καλή θέληση των οδηγών έχει τεράστια σημασία, παράλληλα με την πολυπλοκότητα των ερευνών για την τοποθεσία του σπιτιού, την αναβάθμιση της ισχύος και τις εγκρίσεις του δικτύου. Η συγκεκριμένη άσκηση είναι εξαιρετικά πολύτιμη, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα έχει μελετηθεί διεξοδικά, με τις πιθανές προκλήσεις να έχουν αξιολογηθεί πριν από την παραγγελία των πρώτων οχημάτων.

 

Βελτιστοποίηση της χρήσης φορτηγών για ηλεκτρικούς στόλους

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί προσοχή από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της εταιρείας. Ενώ η ανάλυση των χιλιομέτρων είναι ζωτικής σημασίας, είναι μόνο ένα μέρος της άσκησης. Η γνώση του πότε, πού και πώς της χρήσης των φορτηγών είναι εξίσου σημαντική. Εάν τα οχήματα σταματούν για φόρτιση κατά τη διάρκεια της εργάσιμης ημέρας, ο χρόνος διακοπής λειτουργίας αυξάνεται και το κόστος κλιμακώνεται ανάλογα, τόσο όσον αφορά τη δημόσια φόρτιση όσο και εκείνη του εργαζομένου που θα μπορούσε να κερδίζει χρήματα για την εταιρεία, αντί να φορτίζει.

 

Αντιμετώπιση του άγχους των φορτιστών και της εξάρτησης από τη δημόσια φόρτιση

Στο σημερινό τοπίο, το άγχος για την αυτονομία των μικρών και μεσαίων e-LCV υποχωρεί έναντι του άγχους για τους φορτιστές, λόγω της διαθεσιμότητας και της ταχύτητας των δημόσιων φορτιστών. Αν και η ανησυχία αυτή μπορεί να αμβλυνθεί εάν τα οχήματα δεν απαιτούν φόρτιση κατά τη διάρκεια της ημέρας, η επέκταση των στόλων αναπόφευκτα καθιστά αναγκαία κάποια εξάρτηση από τη δημόσια φόρτιση και αυτό πρέπει να εξεταστεί στην αρχή του ταξιδιού μετάβασης.

Τέλος, η δημόσια φόρτιση πρέπει να χρησιμεύει ως εφεδρική επιλογή λόγω του αυξημένου κόστους της σε σχέση με την οικιακή/γραφείων, για παράδειγμα σε σενάρια όπου τα οικιακά συστήματα ή τα γραφεία δεν είναι διαθέσιμα. Συγκριτικά: 0,14€ ανά Kwh έναντι 0,41 – 0,60 € στη δημόσια φόρτιση. Εδώ, τα κρίσιμα ερωτήματα περιστρέφονται γύρω από το χρόνο εκτός δρόμου και τη διαθεσιμότητα και προσβασιμότητα των σημείων φόρτισης. Είναι ελεύθερα τη νύχτα ή μπορούν να παρέχουν ταχύτερες φορτίσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας; Η υπερβολική εξάρτηση από τη δημόσια φόρτιση δεν είναι βιώσιμη, ιδίως με την αύξηση των EV στους δρόμους. Η διαθεσιμότητα παραμένει σημαντική πρόκληση. Οι επιχειρήσεις που ασχολούνται σοβαρά με τη μετάβαση πρέπει να διεξάγουν ενδελεχή ανάλυση των τιμολογίων, λαμβάνοντας υπόψη τις μακροπρόθεσμες διακυμάνσεις των τιμών εν μέσω παγκόσμιων αβεβαιοτήτων.

Διάρκεια ζωής της μπαταρίας

Όσον αφορά τις μπαταρίες, το καυτό ερώτημα είναι: θα πρέπει να μεταβούμε τώρα ή να περιμένουμε να εξελιχθεί η τεχνολογία; Τα μικρά φορτηγά μπορούν σήμερα να καλύψουν έως 280 χιλιόμετρα, τα μεσαία φορτηγά έως 330 χιλιόμετρα και τα μεγάλα φορτηγά πλησιάζουν τα 350 χιλιόμετρα. Χρειαζόμαστε επειγόντως μεγαλύτερες και καλύτερες μπαταρίες; Ενώ οι δημοσιευμένες εμβέλειες μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης, το ωφέλιμο φορτίο και τις καιρικές συνθήκες, οι στόλοι πρέπει να δοκιμάζουν τα οχήματα το χειμώνα, όταν τα οχήματα θα λειτουργούν υπό τις χειρότερες συνθήκες. Οι εμβέλειες των μπαταριών βελτιώνονται, ωστόσο ιδιαίτερα στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, μεταφορά βαρέων φορτίων ή ρυμούλκηση, η εμβέλεια και το βάρος αποτελούν προκλήσεις. Η αύξηση του μεγέθους της μπαταρίας σημαίνει μείωση της χωρητικότητας του ωφέλιμου φορτίου, ένα δίλημμα που μπορεί να επιλυθεί μόνο με την αύξηση της εμβέλειας, διατηρώντας παράλληλα το ίδιο βάρος της μπαταρίας. Ωστόσο, με τις επερχόμενες εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών, θα μπορούσαμε να γίνουμε μάρτυρες οχημάτων με μεγαλύτερη εμβέλεια που απαιτούν φόρτιση μόνο κάθε 2 έως 3 ημέρες αντί για καθημερινή φόρτιση, για παράδειγμα, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη υιοθέτηση από των ηλεκτρικών οχημάτων από τις εταιρείες. Επί του παρόντος, οι τεχνολογικές εξελίξεις τείνουν προς την εισαγωγή μπαταριών στερεάς μορφής, οι οποίες μπορούν ενδεχομένως να εισαχθούν εντός της επόμενης πενταετίας με κάποιες αξιώσεις για μείωση του κόστους. Αυτό που είναι πιθανό είναι η εμφάνιση ενός συστήματος δύο επιπέδων, όπου οι σημερινές μπαταρίες λιθίου παρέχονται παράλληλα με τις μπαταρίες στερεάς μορφής, με διαφορά τιμής μεταξύ των δύο. Και ας μην παραβλέπουμε τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Στον τομέα των μπαταριών, η επιλογή μεταξύ της αξιοποίησης της υπάρχουσας τεχνολογίας ή της αναμονής για περαιτέρω πρόοδο είναι μεγάλη. Ενώ οι σημερινές μπαταρίες για φορτηγά είναι κατάλληλες για μεγάλο αριθμό οχημάτων, υπάρχει ακόμη η ανάγκη για περισσότερες εξελίξεις, ιδίως στην κατηγορία των μεγάλων οχημάτων και συγκεκριμένα για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Μέσω της ανάλυσης και του σχεδιασμού, ο οργανισμός μπορεί να είναι έτοιμος όταν εισαχθούν τα νέα ηλεκτρικά οχήματα. Με την προοπτική ότι τα οχήματα θα απαιτούν φόρτιση μόνο κάθε λίγες ημέρες, το μέλλον είναι πολλά υποσχόμενο. Παρόλο που η ανάπτυξη τεχνολογιών όπως οι μπαταρίες στερεάς μορφής είναι στον ορίζοντα, το να περιμένετε τις τέλειες συνθήκες είναι περιττό και θα μπορούσε να σας οδηγήσει στην αποτυχία να επιτύχετε τους στόχους ESG. Ο δρόμος προς την πρόοδο ανοίγεται μπροστά μας με την ανάληψη δράσης.

 

Συμπερασματικά, η ηλεκτροκίνηση των e-LCV είναι ένα ταξίδι που εξαρτάται από τρεις κρίσιμους παράγοντες: την εμβέλεια, την υποδομή φόρτισης και την πρόοδο των μπαταριών. Για να διασφαλίσουν μια επιτυχημένη μετάβαση, οι διαχειριστές στόλων πρέπει να προβούν σε λεπτομερή κατανόηση του στόλου τους, να αναλύσουν το TCO και να εξετάσουν τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιούνται. Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι απαραίτητος, με μια συνετή προσέγγιση που επιτρέπει την ομαλή και σταδιακή μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Παρόλο που υπάρχουν προκλήσεις όπως το άγχος της φόρτισης και οι υποδομές, μπορούν να ξεπεραστούν μέσω του σχεδιασμού και των διαβουλεύσεων με ειδικούς. Επιπλέον, η επιλογή μεταξύ της αξιοποίησης της υπάρχουσας τεχνολογίας ή της αναμονής για περαιτέρω πρόοδο των μπαταριών είναι μια καίρια απόφαση. Η ανάληψη δράσης τώρα και όχι η αναμονή για τέλειες συνθήκες μπορεί να βοηθήσει τους οργανισμούς να επιτύχουν τους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς (ESG) στόχους τους και να ανοίξουν το δρόμο για ένα βιώσιμο μέλλον. Καθώς η καινοτομία τρέχει μπροστά, η άμεση αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων θα μας οδηγήσει προς ένα πιο πράσινο και καθαρότερο αύριο.